Hausbótem kolem města gondol:
postřehy z paluby lodě
© Marian S Sucha
Bezpochyby patříte i vy k těm, kteří již alespoň jednou navštívili náměstí sv. Marka s bazilikou, Campanilou a Dóžecím palácem, obdivovali Canale Grande nebo si vypluli gondolou. Přesto existuje něco, co překoná všechno: poznat město kanálů z lodi - po vodě. Není to jakákoliv loď, nýbrž hausbót na kterém jste pánem kapitánem.
Po dlouhé cestě jsme konečně dorazili do přístavu v Chiogga. Na základně nás očekává k našemu potěšení přátelské uvítání, kafe, pár formalit a instruktor Giovanni s klíčem. Vede nás k naší Pénichette - hausbótu. Jmenuje se Burano, jako jeden z přístavů na naší trase.
Kdo ještě nikdy neřídil motorovou loď, pro toho je první dojem, ještě z břehu ne právě ten nejklidnější. Většina z nich je přes 12 metrů dlouhá a 4 metry široká s místem až pro 12 osob. To někdy působí obrovsky a pro turisty, kteří nemají oprávnění řídit loď a navíc kromě pramice na Vltavě žádné zkušenosti ...? Jak to asi ¨s námi zde v tomto moři kanálů plném gondol dopadne?
Trošku uklidnění nám dá zjištění, že náš HAUSBOAT je vlastně pohodlná a luxusní jachta s komfortním salónem, prvotřídně vybavenou kuchyní a prostornými kajutami, každá s teplou sprchou a WC.
Abychom si na naší italské dovolené zapluli na hausbótu a náš kapitánský sen se stal skutečností, není zapotřebí ani řidičské oprávnění. Než ale vyrazíme do vod, musíme zvládnout asi půlhodinovou instrukci. Ta je povinností. Coby u růžence nám místní instruktor ve takové správné evropské směsi němčiny, angličtiny, italštiny ale hlavně rukama a nohama vysvětlí, která páka jak funguje, kdo má na vodě přednost, jak obeplout bóji a jak vplout bez problémů do vrat zdymadla. Rychlostní limity zde na vodě neplatí - ani nejsou důležité, protože loď má přiškrcený motor a rychleji než 10 km/hod nepluje. Giovani nás ještě upozorní na záludy laguny a některých zvedacích mostů. "Máme zde příliv a odliv a voda je spíše mělká. Držte se kůlů, které vyznačují koryto. A hlavně: Dejte si pozor, jak jsou mosty otevřeny. Jinak budete dlouho čekat", a loučí se slovy "... tak za týden - arrivederci "... a my jsme najednou pány (kapitáni) a můžeme pod vlastním velením vyrazit po benátské laguně a rozhodovat, kde spustit kotvu a kde vystoupit na břeh.
Nejdřív se ale musíme vaši penišetu přesvědčit, že nejsme malíři kaligrafie, nýbrž že to s tím kapitánem myslíme vážně...
Pomalu ale jistě se eska a různý cik cak, který na čiré vodě laguny vytváříme, mění v oblouk a konečně v nádhernou přímku, směrující do plavebního kanálu. Pohoda? Kdepak! Ačkoli se celou dlouhou hodinu široko daleko nezjevila ani lodička, vynoří se najednou jachta alespoň o půlku větší než ta naše... Naštěstí existují tyče, s jejichž pomocí je možno udržet si konkurenci na distanc.
Sotva pro novopečeného kormidelníka nebezpečí pominulo, přichází další drama: blíží se první zdymadlo. Vtěsnat bachratý člun bez šrámu přes úzká vrata do komory zdymadla je napoprvé určitě vzrušující zážitek.
A což teprve, když se nádrž zdymadla začne šumivě naplňovat vodními spoustami. Zde musí všichni přiložit ruku: vyhodit lana, přivazovat a přitahovat a pak zase vše odvázat.
Naše snová cesta začala na jihu Laguny v Chioggia, asi 30 km od Benátek. Zde je přístav se základnou naši společnosti Locaboat Holiday.
Ve vodách kanálů tohoto veselého a pestrého město s paláci ze 16. a 17. stol. se zrcadlí lodě, hodně lodí. Chioggia, patří také k významným rybářským přístavům Itálie.
S pevninou jej spojují jenom mosty. Chioggia má zajímavou historii a slavné rodáky. Giovanni Cabotto objevil jako Jean Cabot v r. 1497 Kanadu. Nicolo De Conti, procestoval Arábii a Indický oceán, dorazil až do Moluk a přivez odsud hřebíčkové koření.
Procházka plná italských dojmů po Corso del Popolo a novopečení námořníci musí opět na palubu - dobrodružství a dálky volají. Přes klikatý kanál plujeme do rybářské vesnice Pellestrina s domky ve žluté a okrové barvě.
San Marco na horizontu...
Několik hodin později, za ústím řeky Malamocco, hlásí 13 lety syn, který avancoval na prvního důstojníka po pravoboku ostrov Lido, který svádí svými krásnými dlouhými a jemnými plážemi a poté již na horizontu první benátskou věž. Není to jakákoliv, nýbrž ta, na náměstí sv. Marka.
Příjezd do Benátek na lodi umožní nevídaný pohled na proslulou čtvrť Sérénissime s bazilikou a Dóžecím palácem.
Již přeplutí Laguny k Guidecca a Sérénissime je zážitkem pro sebe. Jako ve snu si mezi nebem a vodou loď dělí hedvábnou hladinu vln.
Do srdce Benátek připlouváme u Campanily kostela San Giorgio Maggiore. Plujeme kolem jeho klasicistické fasády a mola tvořícího obří čtyrúhelník. Z kopule kostelní věže ho hlídá jednoruký bronzový archanděl: blesk mu kdysi utrhl ruku i s kopií. Po levoboku nám již leží San Marko s hemžícími se turisty.
Výhled na město s kanály je svůdný ... a s nim i pokušení obeplout celé město...
Z lodě je jasně vidět, že Benátky nejsou klasické město, nýbrž množství ostrůvků v laguně pospojovaných mosty. Ulice nahrazuje stovka kanálů v jejich vodě se zrcadlí domy ze čtyř architektonických období: byzantského, románského, gotického a renesančního. Tento šarm přemostěných ostrovů umocňuje nádherné panorama Sérénissime, jejich nespočet kupolí a zvonů.
Symbolem Benátek, to ví i malé dítě, jsou gondoliéři. Povolání, které vyžaduje důkladnou znalost zdejších kanálů, se předává z otce na syna. Gondoly spatřily světlo světa před více než tisícem let. Kdysi zajišťovaly dopravu zboží z trhů do paláců.
Gondoly jsou rychlé, hodně rychlejší než náš hausbót. Vynoří se někde přinejmenším 200 metrů za zádí lodě a ani se nenadáte a již vás míjí svými tichými údery vesel a to právě v momentě, kdy se v protisměru objeví nejenom další gondola ale za ní i motorová jachta. Srdce se vám rozbuší a na čele objeví perličky potu... Jak to říkal náš instruktor Giovanni ? - jen klid, taková situace chce klid a chladnou hlavu.. - be cool...
Nakonec zvládneme jak gondoly tak i jachtu a podstatně jednodušeji než jsme se obávali.
Dopravní tepnou Benátek je 4 km dlouhý a asi 70 m široký Canale Grande. S ním je propojeno na padesát menších kanálů. Jsou nejenom velmi rušné ale i úzké a především: vietato - zakázané. Mohou se v nich pohybovat pouze gondoly a veřejná benátská doprava. To jsou cesty rezervované pro vaporetti, motoscafi, gondoly a jiné dopravní prostředky. Pro hausbóty tu je okružní plavba kolem města a samozřejmě po celé Laguně, kde existují skutečné vodní cesty - silnice. Dřevěné sloupy ukazují koryto a zjednodušují orientaci. Když ji opustíte narazíte na mělčinu.
nezapomenutelý zážitek
Zažít Benátky na lodi je něčím mimořádným. Zakotvíte u mola, projdete městem, navštívíte historické památky, musea a obchůdky s maskami a suvenýry, dáte si nehorázně drahé espresso na San Marku a večer se vrátíte do vlastní kajuty - něco úplně jiného, než turistický hotel.
V noci, když se laguna zahalí do oparu a zdi domů splývají se stíny, působí Benátky magicky. Tmavé uličky a mola se stávají kulisou starých románů. Vybledlý měsíc se zrcadlí ve vlnách kanálů, tmavě, jakoby ve filmu, trčí kůly z vody. Osamělá gondola klouže pomalu s měkkými údery vesel přes zeleno-zlaté reflexe paprsků pouliční lampy. Na dlažbě mostů zní tlumeně kroky. Setkání s duchy noci se stává skutečností... V noci spočívá kouzlo tohoto města.
Ráno nás probouzí poněkud podivné, difúzní světlo. Jako v kině se z mléčného NIC najednou objevují obrysy a sloupy obsazené racky. Pak následuje jiný, téměř fantastický zážitek: V lodi se znenadání zatmí, jakoby zhasly všechny lampy. Co se děje...? Panika na palubě, se rychle vyjasňuje: Je to desetiposchodový hotel - výletní cruise, která majestátně proplula kanálem Giudecca aby zakotvila na městském molu poblíž nádraží.
Při prvním kafe na palubě pozorujeme, jak se město probouzí. S Dóžecím palácem a Campanile jako kulisou. Později, při snídani na nás kolemjdoucí z mola zvědavě a někdy až závistivě koukají. Je čas vyrazit s nákupním baťohem na trh a doplnit zásoby... Vyjít si zde do ulic, znamená nejdříve vyčkat vaporetto, benátský vodní autobus...
dřímající vesničky a malebné ostrůvky
Benátská Laguna ale není jenom Canale Grande a San Marco. Dá se zde celý týden plout po tichých kanálech, pozorovat ptáky a vyhodit v chráněných zálivech kotvy. Dřímající vesničky, historická města, mezitím početné ostrovy a ostrůvky - laguna je pokladnicí, jejíž rozlehlost a délku nelze přehlédnout. Jenom úzký pás ji dělí od moře. Okouzlující městečka spojují s pevninou jenom mosty. Klikaté kanály vedou do tradičních rybářských vesnic.
Padova nebo Treviso jsou cíle, které lze kormidlem po obeplutí Benátek nasměrovat.
Dále na severu Laguny objevujeme malebné ostrůvky: Murano, Burano a Torcello, kde průčelí domů končí přímo u vody a vytváří pořád nový malebný obraz.
Murano je již od středověku známo svou tradiční výrobou skla. Výběr je velký a obchůdky nabízí vše - vázy na kytky, vtipné figurky, sklenice všech tvarů a velikostí . Fantasie foukačů jak tradičních místních tak i těch čínských nezná hranic. V dílně Fornace Artigiana „Aidogi“ můžeme dokonce přihlížet jejich práci. Veškeré informace o výrobě skla najdeme kousek dál, v Muzeum sklářství v paláci Giustiniani.
Ale nejenom sklo. Při procházce podél malých kanálů objevujeme nejeden starý palác, romantické mosty a okrově zbarvenou cihlovou baziliku Santa Maria e Donato z 12. stol.
V dalším přístavišti - Burano jsou fasády domků kolem kanálu pestré jako mísa plná letního ovoce: meruňky, třešně, borůvky, citróny, pomeranče nebo zelená jabka.
Při procházce městem objevíme obchůdky s typickými krajkami, jimiž je Burano proslulé a především svůdné sladkosti místních cukrářů.
Opět na lodi, následuje již po krátké plavbě nejkrásnější ostrov laguny Torcello. Město s četnými kostely, katedrálou a paláci bylo kdysi centrem pro zpracování vlny. Na tomto ostrůvku stojí také první kostel, který byl v Laguně postaven: je z 9. stol. Nad vstupem do katedrály Santa Maria Assunta se nachází hezká byzantická mozaika Posledního soudu v zlatomodrých barvách.
příroda zblízka
Zelené pevnosti se podobá San Francisco del Deserto, kde stovky cypřiší přerůstají klášter která vešel do historie, když zde v r. 1220 pobýval sv. František z Assisi při svém návratu z Orientu.
V Laguně Murano se nachází chráněný přírodní rezervát Valle Canal Novo. Tenhle mokrý biotop, jehož vody mají různý obsah soli, je domovem komplexního ekosystému, jedinečného v Evropě. Chráněná krajina zve k procházkám na nichž lze objevit floru a faunu této neuvěřitelné přírody.
Po ostrovech plných překvapení pokračuje plavba na regulované řece Brenta. Zde nás vítá šarm zeleného vnitrozemí mezi venkovskou krajinou a nádhernými vinicemi. Na nejzazším severovýchodě laguny leží uprostřed nedotknuté přírody Marano. V antické citadele olemované solnými zahradami a lesem žijí i dnes rybáři.
INFO a TIPY BENÁTKY:
Srdcem Benátek je čtvrť San Marco, sídlo politických a právních institucí a stejnojmenné náměstí je výkladní skříní města . Dožecí palác, vládní budova, která vznikla v letech 1309 – 1442, je ve své spodní části uvolněná a vzdušná, nahoře vroubkovaná a spíše odmítavý.
V San Marku se nachází většina luxusních hotelů, restaurací a obchodů a také několik impozantních kostelů jako např. Santo Giorgio Maggiore, barokní kostel Santa Maria della Salute, dále knihovna Sansovino, divadla a mnoho krásných renesančních palazzi. Ohromující bazilika sv. Marka je od počátku 19. stol. katedrálou Benátek.
Ponte di Rialto, jeden z nejznámějších benátských mostů zajímavý dvěma řadami obchodů, má mramorový oblouk o délce 48 m.
Kavárničky a bary, kde se dá posedět u sklenky víny a sníst nějaká ta maličkost:
CAFFE DEI FRARI
San Polo 2564
BAR MERCA
Campo Bella Vienna (Erberia)
San Polo
Restaurace :
ALLA CONCHIGLIA
Castello
Fondamenta dei Greci, 4990
LA COLONNA
Campiello Del Pestrin
Canareggio, 5329
ANTIQUO GATOLETO
Campo S. Maria Nova, 6055
Čokoláda a cukrovinky:
Sestriere San Polo 2898/A
Sklářský atelier Fornace Artigiana Aidogi
Murano
Příjezd
Autem:
Z Milána nebo Verony výjezd Padova Interporto, směrem na Chioggia/Ravenna, Sottomarina.
Z Udine výjezd Mestre, směrem na Chioggia/Ravenna
Letecky:
Z Česka do Benátek existuje několik přímých leteckých spojů ČSA a také nízkonákladovích přepravců.
Doprava v Benátkách
Nejpohodlnější je místní MHD - tzv. vaporetto. Je jich hustá síť a na každé zastávce je i jízdní řád - když přijede k zastávce, klidně se zeptejte zda jede vaším směrem.
Jednotlivá jízda stojí EUR 3,50, Vyplatí se celodenní (24 hodin) za EUR 10,50 nebo třídenní (72 hodin) za EUR 22. S těmito jízdenkami můžete volně brázdit kanály, navštívit Lido a ostrovy.
Lístky Lido - San Zaccharia stojí EUR 1,80 za jednu cestu.
www.actv.it
TAXI:
Motoscafo :
DIEGO TAXI (24h/24)
(+39) 349 7939184
www.BENÁTKY:
oficiální stránky Benátek - www.comune.venezia.it
informace o výstavách a kultuře - www.venezia.net/